REVYSKOLAN

En utbildningsserie skapad av LIS – Riksförbundet Lokalrevyer i Sverige
Läs mer om LIS

Här på www.revyskolan.se har vi samlat Sveriges bästa experter inom alla ämnen som är viktiga för dig som driver en revy eller spelar i en. Videointervjuarna vänder sig både till dig som är helt ny i revyvärlden och till dig som är rutinerad och har spelat ett tag.
Ska ni precis starta upp en revy? Du har ni kommit till helt rätt ställe! Genom att titta igenom och lära av videofilmerna nedan slipper ni göra de typiska – och kostsamma – misstagen revyer brukar göra, och ni får en riktigt bra start!
   Experterna nedan kan dessutom anlitas som konsulter och besöka er revy. Kontakta LIS-kansliet på info@lis.nu eller på 0515-18520 för att få veta mer.
   Hela revyskolan finns även sammanfattad i ett rikligt illustrerat pdf-dokument som du gratis kan ladda ner här
Lycka till med ert revyspelande önskar Riksförbundet Lokalrevyer i Sverige – LIS!

Regi och skådespeleri

Rutinerade Björn Holmgren ger sina bästa tips till både revyregissörer och aktörer. Han går tydligt igenom regissörens uppgifter och ansvar och han ger många tips till aktörer om hur skådespeleriet kan bli bättre.

Sång och musik

Revykapellmästaren och pianisten Andreas Zetterberg berättar hur han brukar jobba med både orkester och ensemble. Han ger även sina bästa tips för att undvika de vanligaste misstagen, och han berättar utförligt om processen att arbeta med revymusik.

Textförfattande

Flerfaldiga Revy-SM vinnaren och Povels Penna-mottagaren Mats Eklund ger praktiska steg för steg-tips hur man kan lägga upp arbetet för att skriva riktigt bra revytexter. Han berättar både om hur man kan arbeta med sketcher, monologer och låttexter.

Koreografi och dans

Iggesundsrevyns skickliga koreograf och dansare Emelie Holmberg, som flera gånger vunnit Revy-SM, ger praktiska tips både för revykoreografer och för -dansare. Ta del av hennes kunskaper för att lyfta dansen i revyn till nästa nivå.

Producentskap, ledarskap och ekonomi

Falkenbergsrevyn AB är Sveriges största nyårsrevy och dess producent Magnus Wernersson ger i denna video ovärderliga tips för revyproducenter. Du får lära dig vikten av budget och ekonomi, ledarskap, planering och framförhållning.

Marknadsföring och biljettförsäljning

Marknadsföraren och sociala medier-strategen Jakob Byskén berättar om sina tankar och idéer med exponering på sociala medier, men även marknadsföring i mer traditionell form. Bland annat berättar han om bra och dåliga inlägg och om viktiga samarbeten på orten.

KOMMER SNART!

Ljudteknikern Alfred Magnusson berättar hur arbetet med att skapa snygg och fungerande teknik till revyföreställningen. Han ger även konkreta tips på vad man eventuellt kan spara in på och vilka fallgropar man bör undvika.

Kostym och sömnad

Kunniga kostymören och sömmerskan Caroline Eriksson guidar dig genom processen att skapa revykaraktärernas kläder. Hon berättar om samarbete i produktionsgruppen och om hur man kan göra för att hålla nere kostymbudgeten.

KOMMER SNART!

Göteborgsbaserade perukmakaren Adam Högblom ger sina bästa praktiska och ekonomiska råd kring ämnena peruk och smink. Adam arbetar bland annat med Galenskaparna och After Shave på Lorensbergsteatern och han har stor rutin.

KOMMER SNART!

En av Sveriges mest anlitade scenografer och ljusdesigners, Fredrik Dillberg, ger konkreta råd om scenografi och byggnation. Han har alltid med sig det ekonomiska tänkandet och genom att följa Fredriks tips maximerar man varje spenderad scenografikrona.

www.lis.nu | www.revy-sm.se
info@lis.nu
LIS
Hindås Stationsväg 4